El Gremi presenta el llibre ‘Pedra a pedra’ sobre els 400 anys de l’entitat

24 Octubre 2022        Actualitat Gremi

La presentació del llibre, que recull també en facsímil l'obra prèvia d'Ezequiel Gort sobre els antics Mestres de Cases, va tenir lloc al Centre de Lectura.

Paral·lelament, encara es pot visitar a la Sala Quatre del Museu de Reus, l'exposició sobre els 400 anys de l'entitat que ha comissariat Joan Navais.

Recta final pels actes de celebració dels 400 anys del Gremi de la Construcció del Baix Camp que s'estan fent durant aquest 2022. Aquest mes d'octubre ha tingut lloc la presentació del llibre Pedra a pedra, 400 anys del Gremi de la Construcció del Baix Camp, de Joan Navais Icart, un volum publicat a Edicions del Centre de Lectura de Reus i que recull també en format facsímil l'estudi previ totalment esgotat d'Ezequiel Gort sobre l'antic llibre dels mestres de cases de Reus i també una selecció d'imatges de les últimes dècades. El llibre el rebran de franc tots els agremiats i també es pot comprar a les llibreries Gaudí i Galatea de Reus al preu de 24 euros.

En el pròleg del llibre, l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, diu que aquest és una "memòria de la pedra, de les construccions i dels edificis que componen el paisatge urbà de la ciutat, i memòria també dels homes i les dones que els han impulsat, que des de la fidelitat i l'estimació a l'ofici han fet una aportació destacada al desenvolupament col·lectiu, sempre amatent a les novetats i les millores que des de la quotidianitat ens han anat fent la vida més fàcil". Per la seva part, el president Antoni Sentís parla de la importància de l'entitat i que ha valgut la pena l'esforç del llibre: "Potser algú pot creure que són pocs anys per a fer un nou llibre de la història del Gremi, però us asseguro que, amb el material que hi ha al Gremi (actes, fotos, butlletins i revistes) i la memòria dels antics membres de juntes, en podríem fer uns quants, de volums.

La nostra idea i la de l'autor no va ser explicar els fets correlativament en el temps i fer un llibre farragós de lectura feixuga. La idea, i crec que el Joan Navais ho ha fet de forma excel·lent, és donar una pinzellada amena a les quasi quatre últimes dècades de l'entitat i, d'aquesta manera, poder conèixer fets, curiositats i sobretot les persones que han portat les regnes del Gremi durant aquests darrers anys, que engloba pràcticament tota l'etapa democràtica, des del moment en què es va deixar enrere el sindicat vertical i es va retornar al sistema de gremis patronals i sindicats obrers".

Sentís ha aprofitat la publicació del llibre per agrair la feina fet a totes les persones que han format part del Gremi: "Amb aquest nou volum vull remarcar i agrair la feina feta per les di ferents juntes, amb els seus presidents, secretaris, tresorers i vocals, que han portat la direcció del Gremi durant aquests gairebé quaranta anys aconseguint superar tots els entrebancs que els ha deparat la història i deixant el Gremi en la bona posició que avui ocupa, de referència per a altres gremis". L'acte de presentació del llibre, que té 240 pàgines i que és el volum 153 de la col·lecció del Centre de Lectura, va comptar amb la participació del president del Centre de Lectura, Lluís Miquel Pérez; l'arxiver i historiador Ezequiel Gort, que va glossar l'inici dels gremis fa més de 400 anys, i també l'alcalde Carles Pellicer.

Exposició a la Sala Quatre
Paral·lelament, aquest mes d'octubre va tenir lloc la inauguració de l'exposició sobre els 400 anys del Gremi de la Construcció del Baix Camp que es pot visitar fins al dia 11 de novembre a la Sala Quatre del Museu de Reus de la Plaça de la Llibertat. L'exposició recull d'una forma amena i didàctica, una selecció de panells informatius, objectes, materials de la construcció, imatges propietat de col·leccions privades de membres del Gremi, del fons del Museu de Reus i també del Centre de la Imatge de Mas Iglesias. La mostra ha estat comissariada per Joan Navais i amb el disseny de l'empresa reusenca OVNI.

L'exposició es va inaugurar el dia 7 d'octubre en un acte que va comptar amb la presència de l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, que va destacar la importància del sector de la construcció. Pellicer va estar acompanyat d'altres regidors del Govern com Marina Berasategui, Dani Rubio, Teresa Pallarès i Hipòlit Montseny, que van visitar la mostra acompanyats de la Junta del Gremi i del nombrós públic que hi va assistir.

En la presentació de l'exposició, el president del Gremi, Antoni Sentís, va dir que "hem volgut que sigui una exposició adreçada, no només als agremiats i persones relacionades al sector, sinó que també ho estigués a tota la ciutadania, que servís per divulgar i dignificar el nostre ofici i que tothom pogués conèixer que el Gremi de la Construcció del Baix Camp segueix al peu del canó després de 400 anys" i va afegir que "hem volgut també que pugui ser una exposició itinerant, de manera que amb el temps la puguem muntar als pobles de la nostra comarca que ho desitgin, per que tenim agremiats de tot el Baix Camp, i de fora fins i tot".